Asociația Rază de Speranță
+ 40 746 046 466

DEZVOLTAREA ȘI COMPORTAMENTUL SEXUAL LA COPII ȘI ADOLESCENȚI

🧩 O educație sexuală cuprinzătoare protejează copiii și contribuie la construirea unei societăți mai sigure și favorabile incluziunii!

Proiect cofinanțat de Consiliul Județean Brașov prin Programul județean pentru finanțarea nerambursabilă din bugetul propriu al Județului a proiectelor de asistență socială pe anul 2021

Progresul dezvoltării sexuale – Primii 10 ani

La general, în primii șase ani, copiii trec mai rapid de la o dependență completă la una limitată. Ei încep să-și înțeleagă corpurile. Copiii au simțuri sexuale încă de la o vârstă foarte fragedă. Ei descoperă diferențele fizice dintre bărbați și femei între cel deal doilea și al treilea an de viață. În această perioadă ei încep să-și exploreze propriile corpuri (masturbare timpurie, autostimulare), precum și corpurile prietenilor lor (jucând rolul de doctor).        Copiii învață despre mediul în care trăiesc prin experiment, iar sexualitatea nu diferă cu nimic de alte domenii în acest sens. În urma unei cercetări extensive observaționale au fost identificate comportamente sexuale comune la copii, asigurând astfel că acest tip de comportament este considerat normal. Explorând sentimentele și dorințele sexuale prin întrebări, copiii află mai multe informații despre sexualitate. Încă de la vârsta de trei ani, ei înțeleg că părinții lor sunt mai rezervați față de acest subiect. Copiii testează limitele părinților, de exemplu, dezbrăcându-se fără a-i avertiza sau utilizând un limbaj cu conotație sexuală. Copiii mici sunt extrem de curioși și adresează multe întrebări. O dată cu pierderea treptată a egocentricității lor, ei devin tot mai capabili să fie empatici. Odată cu dezvoltarea limbajului, contactul fizic tinde să treacă pe plan secundar. După aceea copiii au mai multe modalități de a se exprima. La unii se dezvoltă sentimentul de rușine, iar printre factorii responsabili de aceasta se numără și cel familial.     La aproximativ șase ani, copiii încă sunt foarte indiscreți, dar încep deja să observe că părinții lor nu mai sunt pe atât de receptivi la întrebările lor, pe cât pretind că sunt. Pentru a afla mai multe, ei se adresează camarazilor. Copiii de vârsta școlară devin mai introvertiți și rușinoși. Sexualitatea este inactivă, iar dezvoltarea morală a copiilor stimulează un sentiment sporit de rușine cu privire la sexualitatea lor.     Jocurile sexuale iau naștere la această etapă. Aceste acțiuni au fost observate la o treime dintre băieții de opt ani, procentajul fiind în creștere odată cu înaintarea în vârstă. La general, gradul activității sexuale este mai mic la fete, dar interesul sexual crește odată cu maturizarea. Copiilor (de la vârsta de cinci ani și mai ales între șapte și opt ani) le place să-și etaleze organele genitale și să le privească pe ale altor copii.     Principala lor motivație este curiozitatea și dorința de a cunoaște. Sexualitatea la copii este mult mai pronunțată decât la adulții obișnuiți. Acesta poate fi considerat un aspect al dezvoltării senzualității, care reprezintă o parte a dezvoltării psihologice, sociale și biologice. Schimbarea intereselor la preadolescenți și dezvoltarea sexuală în timpul pubertății

Proiect cofinanțat de Consiliul Județean Brașov prin Programul județean pentru finanțarea nerambursabilă din bugetul propriu al Județului a proiectelor de asistență socială pe anul 2021

  • Între 11 și 13 ani, preadolescenții au interese care se schimbă, deoarece ei încep să acorde o atenție mai detaliată corpului și organelor lor sexuale, în special ale sexului opus. În perioada pubertății, identitatea socială este completată de identitatea psihologică.

    Adolescenții reflectă asupra calităților și importanței personale și își analizează locul în lume.

    Formarea unei identități este strâns legată de propria imagine. Pubertatea este și perioada în care adolescenții își îmbunătățesc capacitățile intelectuale și își dezvoltă moralitatea.

    Dezvoltarea sexuală se accelerează în perioada pubertății. Percepțiile și motivele aferente sexualității se obțin prin intermediul dimensiunii sociale: cu și prin alte persoane. Procesul de maturizare sexuală este și el în plină desfășurare. Diferenţele dintre băieți și fete devin tot mai pronunțate. Prietenii de același sex sunt importanți în primele etape ale pubertății, ca persoane cu care să discuți. Dar începe să apară și disponibilitatea pentru relații cu persoane de sex opus.

     În perioada pubertății apare o discrepanță între dezvoltarea fizică și statutul psihologic. La această etapă a vieții, tinerii trec printr-o perioadă de reflectare profundă. Ei învață treptat să se gândească la lucruri imperceptibile și situații cu care nu s-au confruntat personal. Și introspecția devine posibilă. Mai mult decât atât, tinerii își dezvoltă capacitatea de a combina calitățile individuale pentru a forma o entitate care le-ar permite să se gândească la o metodă de rezolvare a problemelor.

    Între 12 și 20 de ani, la tineri se dezvoltă treptat orientarea sexuală; în același timp, ei își formează și consolidează preferințele sexuale

Etapa 1: 0-3 ani descoperirea și explorarea

Bebelușii: 0 și 1 an (descoperirea) ƒ Dezvoltarea sexuală la copii începe încă de la naștere. ƒ Bebelușii se concentrează în totalitate asupra simțurilor: tactil, auditiv, vizual, gustativ și olfactiv. Prin intermediul simțurilor, bebelușii pot avea un sentiment de confort și siguranță. Dezmierdările și alintarea bebelușului dvs. sunt foarte importante, dat fiind faptul că acestea constituie baza sănătății sociale și a dezvoltării emoționale a copilului. ƒ Bebelușii sunt preocupați de descoperirea lumii înconjurătoare. Acest fapt este evident din tendința lor de a suge (simțul tactil) jucăriile, de a privi fețele sau de a mișca obiectele mobile (simțul vizual) și de a asculta muzică (simțul auditiv). Bebelușii își descoperă și propriile corpuri. Își ating frecvent corpul, uneori și organele genitale. Asta are loc mai degrabă întâmplător decât intenționat. Copiii mici: 2 și 3 ani (explorarea curioasă a propriilor corpuri) ƒ Copiii mici devin conștienți de propria persoană și de corpul lor. Ei află și despre faptul că exteriorul lor diferă de cel al altor copii și adulți (își dezvoltă propria identitate). ƒ Copiii mici află că sunt băieți sau fete (își dezvoltă identitatea de gen). ƒ Copiii mici devin foarte interesați de propriile corpuri și cele ale oamenilor care îi înconjoară. ƒ Copiii mici încep să-și atingă organele genitale intenționat, deoarece aceasta îi face să se simtă bine. ƒ Copiii mici, de asemenea, resimt o nevoie puternică de contact fizic. Le place să stea pe genunchii cuiva și să se bucure de răsfățuri. ƒ Ei încep să învețe și despre ceea ce trebuie și nu trebuie să facă (normele sociale)

Etapa 2: 4-6 ani învățarea regulilor, joaca și stabilirea relațiilor de prietenie

ƒ Copiii intră mai des în contact cu grupurile mari de oameni (la grădiniță și școală). Ei învață tot mai mult cum „ar trebui” să se comporte (normele sociale).

 ƒ Învață că adulții dezaprobă expunerea și autoatingerea sau atingerea altor persoane în public. Acest lucru le reduce posibilitatea de a ieși afară dezbrăcați și de a-și atinge organele genitale în public.

 ƒ Explorarea propriului corp, precum și a altor persoane este exprimată îndeosebi în condiții de joacă („jocuri sexuale”): „de-a mama și tata” și „de-a medicii și asistentele medicale”, la început deschis, dar mai târziu în secret, deoarece deja au aflat că nu este etic ca cineva să fie dezbrăcat în public.

ƒ „Etapa cuvintelor necenzurate”: copiii își descoperă limitele. Ei observă că unele cuvinte rostite provoacă anumite reacții din partea celor din jur. E în același timp interesant și distractiv, motiv pentru care ei repetă aceleași cuvinte.

ƒ La această vârstă sunt foarte interesați de reproducere și adresează la infinit întrebări precum „de unde vin copiii?”

ƒ Majoritatea copiilor încep să se simtă rușinați față de corpul lor și să-și impună limite.

ƒ Copiii știu că sunt băieței sau fetițe și că așa va fi mereu.

ƒ Ei își dezvoltă idei clare despre „ceea ce face un băiat” și „ceea ce face o fată” (roluri de gen).

ƒ Copiii stabilesc relații de prietenie cu alți copii: de ambele sexe sau uneori doar cu alți băieți sau fete (de același sex). ƒ Copiii de această vârstă deseori asociază prietenia și faptul de a place pe cineva cu „îndrăgostirea”. De exemplu, ei afirmă deseori că sunt îndrăgostiți de mama, profesoara sau iepurașul lor. De regulă, aceasta nu are nimic în comun cu emoțiile sexuale și dorința. E pur și simplu modul lor de a spune că cineva le este drag.

DEZVOLTAREA ȘI COMPORTAMENTUL SEXUAL LA COPII ȘI ADOLESCENȚI

Proiect cofinanțat de Consiliul Județean Brașov prin Programul județean pentru finanțarea nerambursabilă din bugetul propriu al Județului a proiectelor de asistență socială pe anul 2021

Etapa 3: 7-9 ani rușinea și prima dragoste

ƒ S-ar putea ca la această vârstă copiii să înceapă să se simtă anapoda dacă sunt goi în prezența altor oameni. Ei nu mai doresc să se dezbrace atunci când în preajma lor se află persoane adulte și încetează să mai iasă goi în stradă. ƒ Copiii adresează mai puține întrebări despre sex, dar acest fapt nu înseamnă că ei sunt mai puțin interesați de subiect. Ei au observat că sexul este un subiect „încărcat” și că nu se obișnuiește să fie discutat în public. ƒ Copiilor le place mult să se joace cu imaginația, utilizând tot ceea ce văd în jurul lor (familia, școala, TV etc.). Fantezia și realitatea sunt adesea confundate. Ei pot avea fantezii despre dragoste, de exemplu, uneori chiar fiind îndrăgostiți de cineva de același sex. ƒ Se formează grupuri de băieți și fete, fiecare încercând să afle câte ceva despre celălalt. Băieții deseori consideră fetele „proaste” și „copilăroase”, în timp ce fetele tind să creadă că băieții sunt „prea bătăuși” și „se comportă ca huliganii”. ƒ Într-o situație de grup (clasă, prieteni), copiii adesea consideră că este foarte important să arate că sunt maturi, puternici și inteligenți. Copiii încearcă să demonstreze că unul e mai bun decât celălalt. Ei își doresc să demonstreze că dețin unele cunoștințe despre lumea copiilor mai mari sau a adulților. O modalitate este de a vorbi despre câte cunosc despre sex, utilizând un limbaj sexual. Copiii inventează rime pentru cuvintele sexuale și împărtășesc glume pe același subiect (glume necenzurate). Deseori nici chiar ei nu înțeleg despre ce vorbesc. ƒ Tot la această vârstă copiii trăiesc și primele emoții de dragoste

Proiect cofinanțat de Consiliul Județean Brașov prin Programul județean pentru finanțarea nerambursabilă din bugetul propriu al Județului a proiectelor de asistență socială pe anul 2021

Etapa 4: 10-15 ani  Pre-pubertate și pubertate 10 și 11 ani: pre-pubertate

ƒ Începe pubertatea. Hormonii sexuali devin activi, manifestându-se în dezvoltarea comportamentală și fizică, precum și în schimbările de percepție și de dispoziție. De regulă fetele ajung la pubertate cu doi ani mai devreme decât băieții. Cele mai evidente modificări fizice sunt creșterea sânilor și în înălțime.

 ƒ De la aproximativ 10 ani, copiii devin mult mai interesați de sexualitatea adulților. Ei au mai multe fantezii despre sexualitate, aud și văd diferite lucruri în cărți, la TV și pe internet, care le trezesc curiozitatea. Totuși, răspunsul lor ar putea fi unul modest sau improvizat, atunci când sunt implicați într-o discuție despre sexualitate.

ƒ Primul pas în dragoste ar putea fi întreprins pe parcursul acestei etape: tinerii încep a ieși la plimbare unul cu altul și avansează prudent unul spre celălalt (se țin de mână, se sărută pe obraz etc.).

Pubertatea 12-15 ani

ƒ Majoritatea băieților ajung la pubertate la această vârstă. Testiculele și penisul lor încep a crește, precum și părul de la subraț și cel pubian. Ei trec printr-o creștere bruscă. Vocea devine mai profundă și începe să crească părul pe față. La vârsta de 13 ani (în medie), la băieți apare prima ejaculare, fiind un semn că sunt pregătiți pentru viața sexuală și pot zămisli copii.

ƒ Și fetele continuă să se dezvolte. Ele au trecut deja printr-o creștere bruscă, la această vârstă începând a crește părul de la subraț și cel pubian. La vârsta de 12 ani (în medie), la fete apare prima menstruație, fiind un semn că sunt pregătite pentru viața sexuală și pot rămâne însărcinate.

 ƒ Masturbarea poate crește mai mult la băieți decât la fete.

Adolescenții pot fi foarte nesiguri în ceea ce privește dezvoltarea corpurilor lor: „e normal așa?”, „se dezvoltă într-un ritm mai lent decât la alți adolescenți de aceeași vârstă?”

ƒ Adolescenții trebuie să se obișnuiască cu „noul lor corp”, simțindu-se adesea jenați și inconfortabil. ƒ Tinerii își dezvoltă o imagine de sine sexuală: ei se văd drept persoane care pot avea contacte sexuale, din acest motiv pentru ei este important să fie atractivi. Din moment ce sunt adeseori nesiguri de propriul corp, vor fi la fel de nesiguri și în atractivitatea lor (față de un potențial partener).

ƒ Tinerii de această vârstă sunt deseori sensibili la opiniile altora: pot fi influențați de colegii lor.

ƒ Ei încep a căuta persoane de aceeași vârstă atractive din punct de vedere sexual.

ƒ Treptat, băieții și fetele descoperă dacă preferă băieți sau fete (orientarea sexuală).

ƒ Deseori se îndrăgostesc cu adevărat pentru prima dată.

ƒ Flirtează unul cu altul și astfel apare prima relație.

ƒ Se capătă mai multă experienţă în ale săruturilor și alinturilor; mângâieri.

Etapa 5: 16-18 ani în pragul maturității

ƒ Tinerii devin mai independenți și au relații mai puțin apropiate cu părinții.  ƒ Acum le este mai clar sexualitatea. ƒ Fac experimente în relații. ƒ Tinerii obțin experienţă sexuală: ei se sărută și se mângâie, unii mai devreme, alții mai târziu.

Broșură Educația Sexuală

DEZVOLTAREA ȘI COMPORTAMENTUL SEXUAL LA COPII ȘI ADOLESCENȚI

Proiect cofinanțat de Consiliul Județean Brașov prin Programul județean pentru finanțarea nerambursabilă din bugetul propriu al Județului a proiectelor de asistență socială pe anul 2021