Asociația Rază de Speranță în Intervenția și Terapia Tulburărilor din Spectrul Autist, CIF: 309 199 45
+ 40 746 046 466

    Ateliere tematice gratuite destinate copiilor aflați in situație de risc/copii cu dizabilități (tulburări/ întârziere în dezvoltarea globală, tulburări de comportament, tulburări pervazive de dezvoltare, etc) in cadrul proiectului ReConnect & Respiro – Proiect cofinanțat de Consiliul Județean Brașov prin Programul judeţean pentru finanţarea nerambursabilă din bugetul propriu al Judeţului a proiectelor de asistență socială pe anul 2023

Proiectul ”ReConnect & Respiro” a urmărit creșterea calității vieții copiilor aflați în situație de risc și/sau cu dizabilități (TSA și tulburări asociate, tulburări în dezvoltarea globală, tulburări de comportament, tulburări pervazive de dezvoltare, etc) ajutându-i să-și dezvolte propriile capacități și competențe prin acordarea de servicii sociale în vederea incluziunii/integrării sociale și creșterea vizibilității în mediul comunitar.

Activitățile propuse au urmărit să intervină asupra:

  • Creșterii accesul copiilor la servicii de dezvoltare a abilităților de viață independentă și la activități de socializare și de petrecere a timpului liber indoor și outdoor;
  • Sprijinului în incluziunea socială și scăderea riscului de marginalizare pe motiv de dizabilitate si participare la tabără și excursii comunitare;
  • Creșterii calității vieții pentru părinți/aparținători prin oferirea sprijinului de integrare socială a copiilor și asigurarea unui timp de respiro.

 

Activitățile proiectului vin ca o completare firească a activaților recurente ale Asociației.

Socializarea, alături de celelalte procese ale dezvoltării, reprezintă o coordonata importanta a modelarii personalității, a modalităților de manifestare in cadrul social si a comunicării cu cei din jur. Socializarea este un proces firesc, dar si fundamental in devenirea omului ca ființa socială, un proces necesar prin care omul asimilează, dar și împărtășește la rândul său. Socializarea contribuie la formarea personalității adaptative, integrative.

Conceptul de activitati de viată independenta nu este unul foarte cunoscut in Romania, deși ne este indispensabil tuturor. Diferența o face faptul ca noua ne este mult mai ușor sa integram aceste abilitați, pe când copiii speciali au nevoie de mult mai multa practica, ei nereușind sa le dobândească pasiv din mediu. Pentru ei, învățarea activităților de viață independenta reprezintă un program esențial pentru creșterea autonomiei în mediul familial, la școală și în societate. Prin integrarea într-un astfel de program încă din copilăria mica se pot pune bazele unei stime de sine crescute, se poate crește calitatea vieții copilului si ulterior îl conduc mai bine pregătit spre tranziția către viața de adult.

Abilitățile sociale timpurii sunt importante pentru dezvoltarea globala a copiilor, deoarece ei încep sa formeze relații pozitive cu adulții si cu alți copii încă de la vârsta frageda. În interacțiunile sociale se formează calități precum respectul, compasiunea, empatia. Copiii care interacționează mai mult cu alți copii de vârstă apropiată, sunt cei care au și cele mai bune abilitați de comunicare.

Există însă copii pentru care interacțiunile sociale sunt o provocare. Aceștia sunt fie copii timizi, retrași social, fie copii cu nevoi speciale care sunt afectați de: întârziere în dezvoltarea psihică, tulburări de spectru autist, tulburări de comportament sau tulburări emoționale, etc. În acest caz, integrarea într-un grup de copii aflați în stadii apropiate ale dezvoltării, poate fi extrem de folositor. În cadrul atelierelor tematice se realizează intervenția specializata, cadru terapeutic (ex. grupuri de socializare) sau unul ludic, intervenție ce este este foarte utilă.  

In cadrul activităților , copii beneficiari ai proiectului au participat la:

  • sesiuni de comunicare și abilitare socială realizate de specialiști
  • ateliere de terapie ocupațională și viată independentă.