Motto: Nu există sănătate fără sănătate mintală!
De ce avem nevoie de campanii de #informare și #conștientizare privind sănătatea mintală la copii?
Pentru cresterea gradului de informare si constientizare a publicului larg privind necesitatea formării deprinderilor de autonomie personală, necesitatea dezvoltării deprinderilor de viață independentă, necesitatea dezvoltării abilităților minime pentru sprijinirea invățării și incluziunii școlare
Ideea de terapie ocupațională a apărut în 1892, datorită doctorului Adolf Meyer, un emigrant elvețian, care a lucrat în domeniul psihiatriei în Statele Unite. Termenul „terapie ocupațională” a apărut la începutul secolului XX, iar primele școli în Europa, unde a fost studiat acest concept, au apărut în jurul anului 1940.
Terapia ocupațională este forma de tratament care utilizează activități și metode specifice pentru a dezvolta, ameliora sau reface capacitatea de a desfășura activitățile necesare vieții individului, de a compensa disfuncții și de a diminua defi ciențele fi zice. (American Occupational Therapy Association, 2008)
Terapia ocupațională oferă copiilor metode variate, activități plăcute, distractive, pentru a îmbogăți deprinderile cognitive, fi zice și motorii, și pentru a spori încrederea în sine.Cu ajutorul terapiei ocupaționale un copil cu probleme în dezvoltare învață să interacționeze cu membrii familiei și să dezvolte relații sociale cu alți copii și parteneri de joc.
Terapia ocupațională se realizează în diferite forme (cu utilizarea elementelor de ergo- ludo-, melo- terapie;terapia de integrare senzorială, terapia prin artă, autonomia personală etc.), toate orientate spre formarea/consolidarea competențelor, fizice și motorii, de interacționare și dezvoltare a relațiilor sociale.
De ce avem nevoie de campanii de #informare și #conștientizare privind sănătatea mintală la copii?
Pentru cresterea gradului de informare si constientizare a publicului larg privind necesitatea formării deprinderilor de autonomie personală, necesitatea dezvoltării deprinderilor de viață independentă, necesitatea dezvoltării abilităților minime pentru sprijinirea invățării și incluziunii școlare
Ideea de terapie ocupațională a apărut în 1892, datorită doctorului Adolf Meyer, un emigrant elvețian, care a lucrat în domeniul psihiatriei în Statele Unite. Termenul „terapie ocupațională” a apărut la începutul secolului XX, iar primele școli în Europa, unde a fost studiat acest concept, au apărut în jurul anului 1940.
Terapia ocupațională este forma de tratament care utilizează activități și metode specifice pentru a dezvolta, ameliora sau reface capacitatea de a desfășura activitățile necesare vieții individului, de a compensa disfuncții și de a diminua defi ciențele fi zice. (American Occupational Therapy Association, 2008)
Terapia ocupațională oferă copiilor metode variate, activități plăcute, distractive, pentru a îmbogăți deprinderile cognitive, fi zice și motorii, și pentru a spori încrederea în sine.Cu ajutorul terapiei ocupaționale un copil cu probleme în dezvoltare învață să interacționeze cu membrii familiei și să dezvolte relații sociale cu alți copii și parteneri de joc.
Terapia ocupațională se realizează în diferite forme (cu utilizarea elementelor de ergo- ludo-, melo- terapie;terapia de integrare senzorială, terapia prin artă, autonomia personală etc.), toate orientate spre formarea/consolidarea competențelor, fizice și motorii, de interacționare și dezvoltare a relațiilor sociale.
Terapia ocupațională se concentrează pe următoarele:
Terapiile ocupaționale sunt planifi cate și realizate în așa fel, încât să contribuie la dezvoltarea următoarelor
abilități:
Activitățile, utilizate ca mijloace de tratament în terapia ocupațională:
TERAPIA OCUPAȚIONALĂ (ERGOTERAPIA)
ERGOTERAPIA este o metodă terapeutică, care constă într-o activitate adecvată prin muncă. Termenul „ergoterapie” provine din limba greacă („ergon” înseamnă muncă, iar „therapeia” inseamnă terapie).
Ergoterapia e o metodă de terapie care se ocupă de procesul de recuperare/reabilitare a capacităților copiilor cu dizabilități senzorio-motorii, tulburări de dezvoltare psihomotrică,dar și cu dificultăți în desfășurarea activităților de zi cu zi.
În cazul copiilor de vârstă mică (dezvoltarea timpurie a copiilor), ergoterapia se axează pe activități de terapie ocupațională prin intermediul metodelor distractive, relaxante, ludice, o bună socializare și o mai bună adaptare a copilului în mediul preșcolar și școlar, dobândirea autonomiei și independenței în rezolvarea unei sarcini de lucru.
Psihoterapeutul în ergoterapie ajută copilul să își exerseze deprinderile motorii, astfel încât să își poată manevra jucăriile, să își dezvolte abilitățile de scriere, contribuie la activitățile de joc care solicită coordonarea ochi-mână, ajută copiii cu întârzieri în dezvoltare să realizeze activități de bază (autonomie personala si functionalitate : spălat pe mâini, îmbrăcat, încheiat nasturi), practică diverse activități cu copiii care au probleme senzoriale și de concentrare a atenției, în scopul de a le imbunătăți capacitatea de concentrare și abilitățile practice.
JOCUL CA ACTIVITATE FUNDAMENTALĂ DE INVĂȚARE A COPILULUI
Jocul este denumit un exercițiu funcțional cu rol de extindere a mediului, o modalitate de Transformare a realului prin asimilare și de acomodare la real (Jean Piaget).
Clasificarea jocurilor:
În funcție de etapele formării intelectuale a copilului (J. Piaget, psiholog elvețian)
În funcție de sarcinile educării multilaterale și de infl uență formativă a jocurilor asupra dezvoltării copilului
În funcție de gradul de implicare socială a copilului sunt descrise șase categorii de joc (M. Parten, 1932)
Este important ca specialistul/ părintele să adapteze dezvoltarea jocului în funcție de vârsta copilului – ce poate face copilul la o anumită vârstă, care este potențialul, nivelul de dezvoltare la moment – pentru a-i oferi jocul și jucăria potrivită.
Reguli de bază în organizarea și orientarea jocului:
Terapia prin joc, cunoscută și sub denumirea de ludoterapie, s-a dovedit eficientă în ameliorarea problemelor pe care le au cei mici, dar ajută și la îmbunătățirea relației părinte-copil. Limbajul copiilor rămâne în urma dezvoltării lor cognitive, iar ei comunică prin joacă ceea ce înțeleg din lumea care îi înconjoară.
Astfel, jucăriile sunt percepute drept cuvinte, iar jocul ca limbaj.
Sursa:
Stan L. Dezvoltarea copilului și educația timpurie. Iași: Editura POLIROM, 2016.
Case-Smith J. Occupational Therapy for children. 4th edition. Mosby, 2001.
Roșan A. Psihopedagogie specială (modele de evaluare și intervenție). Iași: Editura POLIROM, 2015.
Gummer A. Joaca – soluții distractive pentru buna dezvoltare a copiilor în primii cinci ani. Bucuresti: Editura Trei, 2016.
Strada: Zizinului Nr.12 Bl. 37, apt. 15 etaj. 3 cod postal 500414
Brașov – România
Telefon: + 40 746 046 466
CIF: 309 199 45
Numele Băncii: Banca Comercială Română – BCR
Adresa Băncii: Bd. 15 Noiembrie, Nr. 70 A, jud. Brașov România
Cont Bancar: RO 77 RNCB 0053 1303 4416 0001
E- mail: razadesperanta.brasov@yahoo.ro
Copyright © 2010 - 2024 ©Asociația Rază de Speranță în Intervenția în Terapia Tulburărilor din Spectrul Autist © All Rights Reserved. POLITICĂ DE CONFIDENŢIALITATE © TERMENI ȘI CONDIȚII © Website create by @ Rupi Gabor